کد مطلب:148274 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:243

استاد مطهری و اصلاح طلبی
دیدگاه استاد شهید مطهری در خصوص اصلاحات: (5 نكته)

استاد حدود 40 سال پیش هشدار داده اند كه:

- امروز این ملت تشنه ی اصلاحات نابسامانی ها است و فردا تشنه تر خواهد شد. ملتی است كه نسبت به سایر ملل احساس عقب افتادگی می كند و عجله دارد به آنها برسد. از طرفی مدعیان اصلاح طلبی كه بسیاری از آن ها علاقه به دیانت ندارند، زیادند و در كمین احساسات نو و بلند نسل امروز هستند. اگر اسلام و روحانیت به حاجت ها، خواسته ها و احساسات بلند این ملت پاسخ مثبت ندهند، بسوی آن قبله های نو ظهور متوجه خواهند شد. فكر كنید اگر سنگر اصلاحات را این افراد اشغال كنند، موجودیت اسلام و روحانیت به خطر نخواهد افتاد؟ [1] .

- متأسفانه تاریخ نهضت های اسلامی صد ساله ی اخیر، یك نقیصه


را در رهبری روحانیت نشان می دهد و آن این است كه روحانیت نهضت هایی را كه رهبری كرده تا مرحله ی پیروزی بر خصم پیش برده و از آن پس ادامه نداده و پی كار خود رفته و نتیجه ی زحمات آنها را دیگران و اغلب دشمنان برده اند. [2] .

- جنبش هایی كه داعیه دار اصلاح بوده، همیشه یكسان نبوده اند. برخی داعیه اصلاح داشته و بطور حتم مصلح بوده اند. برخی عكس اصلاح را بهانه قرار دادند و افساد كرده اند. برخی دیگر در آغاز جنبه ی اصلاحی داشته و سرانجام از مسیر اصلاحی منحرف شده اند. [3] .

- در عصر ما نسبت به اصلاحات اجتماعی، حساسیت مثبت و مباركی پیدا شده كه قابل تقدیر است اما این جهت در بعضی موارد به نوعی افراط گرایی كشیده می شود كه هر خدمتی جز اصلاح اجتماعی، به هیچ گرفته می شود. هر خدمتی با معیار «اصلاح» سنجیده می شود و ارزش هر شخصیتی به میزان دخالتش در اصلاحات اجتماعی معتبر شناخته می شود. این طرز تفكر به نظر صحیح نمی رسد زیرا هر چند اصلاح اجتماعی خدمت است اما در واقع هر خدمتی اصلاح اجتماعی نیست. [4] .

- خطری كه اغلب مصلحان اجتماعی بوجود می آورند از همین ناحیه است كه در یك اجتماعی تندرو، كندرو، متمایل به راست یا به چپ ظهور می كند و به پیكار مقدس دست می زند، اما فراموش


می كند كه یك برنامه معین فقط برای مدتی قابل اجرا است و با جامعه كندرو، تندرو و چپ رو یا راست رو آنقدر باید پیكار كرد كه تعادل خود را بازیابد و بیش از آن، خود مستلزم سقوط و انحراف جامعه از سوی دیگر است. [5] .



[1] نهضت هاي اسلامي در صد ساله اخير ص 92 چاپ سال 75.

[2] همان ص 92 - 93.

[3] همان ص 11.

[4] نهضت هاي اسلامي در صد ساله اخير ص 7.

[5] ختم نبوت ص 22.